Sydney & Melbourne: wandelen, wijn en walvissen! - Reisverslag uit Meringa, Australië van Agnes - WaarBenJij.nu Sydney & Melbourne: wandelen, wijn en walvissen! - Reisverslag uit Meringa, Australië van Agnes - WaarBenJij.nu

Sydney & Melbourne: wandelen, wijn en walvissen!

Door: Agnes de Haas

Blijf op de hoogte en volg Agnes

17 Juli 2011 | Australië, Meringa

Weer op reis! Dankzij een pocket wifi apparaatje zijn we nu ook weer draadloos verbonden met het internet onderweg en kunnen we nu dit berichtje sturen vanuit onze camper ergens langs de great ocean road.

De taxirit van huis in Shanghai naar Pudong airport voelt deze keer toch anders dan anders. Niet voor het werk naar Korea of naar een andere stad in China, niet naar Nederland en we vertrekken ook nog eens samen. De lange vlucht naar Sydney maken met China Eastern is een gok: op binnenlandse vluchten is de kwaliteit vaak twijfelachtig en nu een vlucht van elf uur…?. Maar ja, lekker rechtstreeks naar Sydney zonder overstap is ook wel fijn dus wagen we de gok. Laten we het erop houden dat et een typisch Chinees vluchtje was. Gelukkig hebben we de IPad bij ons en om een beetje in de sfeer van het vliegen te blijven, kijken we de film “United 93”. Onvoorstelbaar dat 9/11 inmiddels alweer tien jaar geleden is. Sindsdien is er zoveel veranderd in de wereld, ook wat reizen en vliegveiligheid betreft.

Aankomst op Sydney International airport: vriendelijk lachende Australiërs (“G’day!”) achter de immigratiebalie die je na check van het paspoort en het visum het land binnenlaten met een “Welcome to Australia”. Het lijkt bijna een filmset. Geen stuurs kijkende Chinees achter een enorm hoge balie of, zoals in Nederland, een ellenlange wachtrij.

Vanuit het raam van onze hotelkamer zien we het “Opera House” liggen. Ook dat lijkt wel als op een filmset. Dat gekke gebouw, geïnspireerd op een zeilschip wat je altijd ziet met het vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Door de zon weerspiegelen de tegeltjes in het dak en het raam ziet eruit als een schilderij. Even snel opfrissen en dan gauw Sydney in, genieten van de frisse licht (een graad of twintig) en het zonnetje. Aan de andere kant van de wereld en geen jetlag! Tijdsverschil tussen Sydney en Shanghai is twee uur en die voel je niet maar na een hele dag sightseeing in de zon, biertjes drinken bij het Opera House en een heerlijke maaltijd en goede wijn in een Argentijns tapas restaurant, voelt het zachte bed als een tweede huid…morgen meer Sydney.

Dag twee in Sydney. Vandaag geen strakblauwe lucht maar grijze wolken. Nu voelen we ook dat het winter is in Australië; als de felle zon er niet is, is het best fris maar met de zinderende hitte in Shanghai nog vers in ons geheugen, maakt dit helemaal niet uit. Vandaag gaan we eens bekijken hoe we de rest van onze trip in willen vullen. Het idee is om ergens een camper te huren en dan een stuk van Australië al kamperend te gaan bekijken. Maar welk deel…. Het diverse maar in de winter wat frisse zuiden (wijnstreek, Melbourne, Adelaide) of de tropische oostkust ten noorden van Sydney (Cairns, Great Barrier Reef, Fraser Island). Keuzes, keuzes…na een tourist info te hebben geraadpleegd en een stapel folders in onze tas te hebben gestopt, nemen we eerst maar eens de veerboot naar Manly, een mooi stukje Sydney met stranden en wandelpaden en we maken een prachtige wandeling langs de kust, over rotsen en door een bos. En weer zijn we verbaasd over hoe rustig en relaxed alles is hier in Australië. En overal is eten. De Australiërs houden duidelijk van het goede leven, veel en lekker eten en bier en wijn. Lang niet verkeerd na een lange wandeling in de frisse buitenlucht en we halen nogmaals de folders en boekjes tevoorschijn. Na enkele wijntjes en biertjes hebben we de reis min of meer uitgestippeld: we gaan met een camper richting het zuiden en dan omhoog naar Ayers Rock en Alice Springs.

Nu het plan er is, kunnen we verder met de toerist uithangen in Sydney. Omdat ons hotel vlak aan de Circular Quay zit, een centrale aanleghaven van veerboten en andere jachten, zien we ook regelmatig “whale watching cruises” aanmeren en vertrekken. Dat lijkt ons ook wel wat. Donderdagochtend om kwart over negen ’s ochtends staan we gereed bij de aanlegsteiger waar we opgepikt zullen worden door de kleine boot die ons een stuk de oceaan op zal varen, naar de walvissen. ’s Ochtends bij het ontbijt lees ik nog in een krant dat het een dag eerder “wicked Wednesday” was. Een te gekke dag voor surfers vanwege de metershoge golven. Ook dat het nog niets is vergeleken met “freaky Friday”, die nog moet komen. Het is duidelijk het seizoen in het jaar dat de oceaan op zijn wildst is. Dat belooft wat. Ik eet maar niet al teveel want ik heb geen zeebenen, zoveel zelfkennis heb ik inmiddels wel. In de baai die de diverse delen van Sydney met elkaar verbindt, gaat alles nog goed maar zodra we de baai uit zijn, worden de golven steeds hoger en woester.

In eerste instantie is het niet eens de zeeziekte die me de meeste zorgen baart maar het bootje wordt regelmatig door een hoge golf opgetild en weer neergesmeten. Maar goed, we zijn hier voor de walvissen… Nadat ik eerst de vissen gevoerd heb (en eigenlijk de meeste gasten aan boord behoorlijk groen zijn geworden), zien we water opspuiten niet ver van de boot en niet veel later komt de walvis vlakbij. Wat een enorme beest! Even later zien we nog een paar walvissen maar door de enorme deining van de oceaan is het niet makkelijk om van de ene kant van de boot naar de andere te rennen om te kijken. Als hoogtepunt zien we nog twee grote walvissen naast elkaar zwemmen en ze komen heel dichtbij. Gelukkig zit ik dan al aan de goede kant van de boot (of ik hing net over de rand, dat kan ook) en deze beesten van dichtbij te zien is heel bijzonder. Het zijn bijna buitenaardse wezens.

De boot stuitert even later over de golven terug naar de haven en als we afstappen, zijn we blij weer vaste grond onder de voeten te hebben. De rest van de middag lopen we door de stad, klimmen nog even de Sydney Harbour Bridge op voor wat mooi uitzicht over de baai en belanden uiteindelijk in China Town waar alles weer heerlijk herkenbaar Chinees is. Waar het ook heel Chinees is, is op de Sydney Fish Market. Althans, er werken veel Chinezen en het publiek is ook veelal Chinees maar de hygiene standaard is toch iets anders dan op de gemiddelde Chinese vismarkt. We eten hier heerlijke verse oesters en sashimi van zalm en tonijn en vermaken ons met de vogels die proberen restjes vis te pakken te krijgen (en we leren ze dat wasabi erg pittig is).

Vanuit Sydney nemen we de nachttrein naar Melbourne. Veel slapen doen we niet (wat kunnen sommige mensen toch luidruchtig zijn ’s nachts…) en de volgende dag gaan we redelijk brak op weg in Melbourne. Het weer is er prachtig dus dat opent de ogen wel en de stad is ook weer helemaal anders dan Sydney. Heel artistiek, veel straatjes met galeries en koffiebarretjes; ideaal voor een rustige zaterdagmiddag. Natuurlijk ook even China town in en we eten bij de Japanner (China town in Melbourne is meer Asia town met veel Koreanen, Thai en Japanners.).

En dan is het tijd om alle steden te laten voor wat ze zijn en op pad te gaan met onze camper. Vergeleken met de 4WD “campers” die we vaker in Afrika gehuurd hebben is dit een enorm gevaarte. Met koelkast, flatscreen TV, verwarming en magnetron. Vandaag al de nodige kilometers gereden langs de great ocean road, prachtige kust met van alles te zien. Hopelijk komen we morgen onderweg nog wat koala’s tegen, die schijnen hier veel voor te komen…

Bedankt voor alle berichtjes voor mijn verjaardag! E-mailtjes openen op vakantie is net als kleine cadeautjes uitpakken.

Heel veel groetjes van ons, tot gauw weer!

Agnes en Guido

• 17 Juli 2011 - 12:31

Eef:

wow ziet er gaaf uit zeg......walvissen....super.....en wat knus die camper.....leuk hoor.....nee ik ben niet jaloers........zucht......xxx

• 17 Juli 2011 - 17:35

Corrie:

Hallo Agnes en Guido,

Agnes Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ook de felicitatie's voor Guido.
    Samen een fijne dag gewenst met nog vele jaren.
    Wat geweldig die reis in Australie en een beleefenis.......
    Geweldig om walvissen van zo dichtbij te zien en met een prachtige camper op pad.

In een woord GEWELDIG !!!!!!!!!!!!!

Groetjes van Corrie

• 18 Juli 2011 - 09:18

Arnaud:

Hey Agnes,
    Ik lees zowaar dat je jarig bent: congrats!
    Uitgaande van wat je schrijft, verwacht ik dat je in Australië ook vast wel n lekker taartje kunt eten. Verder bedankt weer voor je verhaal; blijft leuk om je zo nu en dan ns te volgen. :)

• 18 Juli 2011 - 15:47

EH:

Wat leuk weer om te lezen - wat schrijf je toch goed, je zou er toch eens over moeten denken om reis verhalen te schrijven voor ene tjdschrift ofzo, tegen betaling! Leuk ook die fotos van jou aan het aanrecht in de camper, we moeten toch echt eens samen naar Zeeland! Veel plezier nog en groetjes aan Guido xxx

• 25 Juli 2011 - 09:49

Mark:

Hoi Luitjes,
    Ook al was het 2003, leuke herinneringen bij het zien van de foto's en lezen van het verhaal. Ga zo door het is een geweldig relaxed land.
    Mister, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, het is toch echt bijzonder hoe jullie structureel er onderuit komen jaar na jaar........... maar die borrel houden we tegoed.
    Liefs,
    Mark