Eveline in China! - Reisverslag uit Shanghai, China van Agnes - WaarBenJij.nu Eveline in China! - Reisverslag uit Shanghai, China van Agnes - WaarBenJij.nu

Eveline in China!

Door: Agnes de Haas

Blijf op de hoogte en volg Agnes

19 April 2010 | China, Shanghai

En toen waren er ineens twee Hazen in Shanghai. En dat op tweede Paasdag. Mij was het hele Paasgebeuren volledig ontgaan maar de meegebrachte chocolade paaseieren zijn dankbaar aanvaard en inmiddels geconsumeerd.

Nadat Eveline even lekker geslapen had in het appartement in Fraser Residence zijn we op pad gegaan met de fiets door het oude gedeelte van de stad. Leuk om mee te beginnen want met mooi weer, wat het gelukkig was, wordt hier van alles op straat te koop aangeboden: kikkers, slangen, schorpioenen, eenden (dood en levend) en ga zo maar door. Na deze kleurrijke kennismaking met Shanghai zijn we met de ferry overgevaren naar het zakelijke en nieuwe Pudong. Op één middag de twee werelden van Shanghai te pakken.

De volgende dag stond de verhuizing naar het nieuwe appartement op het programma. Gelukkig hadden we het weekend alles al ingepakt en hoefde ik alleen nog maar de koelkast leeg te halen en een paar kledingstukken in een tas te doen. Eerst de sleuteloverdracht van het appartement op de Huaihai Road en daarna weer terug naar Fraser Residence voor uitchecken en inladen van alle spullen in een taxibusje. Eveline hield, terwijl ik aan de ene kant aan het sjouwen, afrekenen of aftekenen was, toezicht of niet aan de andere kant weer met de spullen gegooid werd of de printer op zijn kop neergezet of wat dan ook… Kortom, ik was heel erg opgelucht toen alle spullen goed en wel op de zesde verdieping van no. 497 Huaihai Road aangekomen waren. ’s Avonds een beetje uitpakken maar toch maar eerst even lekker ergens eten. Tussen de bedrijven door kwamen er allerhande “mannetjes” voorbij….de IKEA met het nieuwe bed, de China Telecom voor de telefoon en internet aansluiting, nog een mannetje van IKEA die de spullen in elkaar kwam zetten, de meteropnemer, nog een meteropnemer, de huisbaas, een nieuwsgierige buurvrouw en ga zo maar door. Uiteraard allemaal op verschillende dagen en tijdstippen zodat het een drukke bedoening werd met telefoontjes, mensen aan de deur, etc. Gelukkig bleef Eveline er erg relaxed onder toen ze voor de tweede keer door een mannetje uit bed gebeld werd… Het hoort er allemaal bij, bij het hebben van een “authentiek” appartement in China…

Tussendoor hebben we Shanghai flink uitgekamd: de copy market, Shanghai Zoo, JinMao Tower, People’s Park & Square, IKEA...., de mooie nieuwe Bund en vele restaurantjes…

De tijd vloog voorbij en op vrijdagavond 9 april zaten we alweer in de taxi op weg naar Shanghai Railway Station voor de nachttrein naar Beijing! Wederom een erg mooie trein en voor we er goed en wel erg in hadden, schalde er alweer een stem uit de speaker dat de trein Beijing South Railway Station naderde en dat iedereen geacht werd op te staan. We lagen nog zo lekker..., die 1500 kilometer gingen wel erg snel voorbij.

Beijing, een oude bekende voor mij, voor Eveline weer een nieuwe stad. Eerst maar eens van het station naar het hotel. Daar troffen we Monique die een paar fietsen voor ons had klaargezet en toen we net een eerste rondje door de hutongs hadden gefietst was ook Guido inmiddels vanuit Seoul in Beijing aangekomen. Even wat lunchen bij de Zarah en daarna met de fiets door naar Jingshan park, de Verboden Stad, Tiananmen Square en ’s avonds lekker Pekingeend eten bij DaDong. Op zondag zijn we gaan koken bij Hutong Cuisine waar ik vorig jaar ook de Dumpling cursus gedaan heb en wederom konden we na een paar uur snijden, marineren, aanbraden, wokken en mengen genieten van ons zelfbereide maaltje. Inmiddels was de temperatuur ook behoorlijk gedaald maar ’s avonds bij de heerlijke sushi in Hatsune was daar weinig meer van te merken. Maar dat kon ook komen van al het onderhandelen in de Beijing Yashow copy market. Of van de saké...

Maandag vloog Guido door naar Nederland en gingen Eveline en ik naar het dierenasiel in Xiaotangshan.. Wat had ik daar naar uitgekeken!! De mensen die daar werken zijn echt goud waard want bijna alle dieren hadden de barre winter overleefd en ik zou echt zweren dat Dollar, Jerry en Hei Dou me nog herkenden… Heel erg leuk en Eveline heeft zich ook helemaal uitgeleefd met alle katten en honden. Het was wel een koude dag dus toen we weer terug waren in Beijing hadden we wel een lekkere warme hotpot maaltijd verdiend! Ook om krachten op te doen want de volgende dag stond de Chinese muur op het programma. Voor wie nog nooit op de muur geweest is, mag het misschien op de plaatjes op een stoeprandje lijken maar in de praktijk is het een behoorlijke klim. Geen enkel stukje is horizontaal en geen steentje ligt gelijk. Zeker in het begin even wennen maar het uitzicht maakt alles goed natuurlijk. Desalniettemin bij wachttoren nummer zoveel even lekker uitgebreid gepicknickt voordat we weer terug naar de auto gingen…en juist dat laatste stukje vanaf de hangbrug is een forse klim.. Maar ZO mooi! Ik krijg er nooit genoeg van dus ik kijk er erg naar uit om in mei met Yvette wéér naar de muur te gaan. De frisse lucht was ook heerlijk. Als je in een vervuilde stad zoals Shanghai (of Beijing) leeft, dan is dat iets wat je extra kunt waarderen, even geen smog, geen uitlaatgassen, echte lucht!

En op woensdag was het helaas alweer tijd voor Eveline om terug naar Nederland te vliegen, achteraf nèt op tijd.. op donderdag werd het luchtruim gesloten door de vulkaanuitbarsting op IJsland). Ik had besloten om nog een paar dagen in Beijing te blijven, wat mensen op te zoeken en nog een paar keer naar het asiel te gaan om te helpen. Al deze dingen gedaan en zaterdagmiddag zat ik vreselijk moe maar voldaan weer op de China Eastern vlucht naar Shanghai. Hoe gek het ook klinkt maar zodra ik weer met de taxi door de French Concession reed, voelde het als thuis. Zelfs het appartement voelde als thuis. Waar Beijing rauw is, is Shanghai elegant. Het zijn twee verschillende steden en ik voel me in beide steden thuis.

Gisteren de hele dag in het appartement lopen poetsen, niet mijn favoriete bezigheid maar wel hard nodig en met de Ipod station lekker hard aan (voordeel: Chinese buren zullen niet snel over herrie klagen aangezien ze zelf altijd nog meer decibel produceren) ook niet al te erg. Er was een hoop te doen met een groot oppervlak, twee badkamers, de was van een paar weken en een hoop onuitgepakte bagage… Maar het is inmiddels redelijk in orde allemaal, al zeg ik het zelf.

Vandaag een “gewone” schooldag. Na twee weken geen les te hebben gehad (maar daarentegen wel een hoop praktijkervaring..;-) ) was het weer erg leuk om de mensen bij Easy Mandarin weer te zien en weer les te krijgen. Ondanks dat ik een paar lessen gemist had, kon ik het nog goed bijhouden dus dat was prima. Uiteraard behalve over Beijing ook met elkaar over de aardbeving in het westen van China gesproken en het bijna in vlammen opgaan van de Oriental Pearl Tower vorige week door een blikseminslag…dat zou wat geweest zijn, zo vlak voor de opening van de Expo…
Vanmiddag op weg naar huis overvallen door een tropische regenbui (ineens 21 graden hier!) en daarna maar weer eens op weg gegaan naar IKEA voor een strijkplank en nog een paar zaken en terwijl ik met al deze dingen weer voor het appartement ben afgezet door de taxi, gaat mijn telefoon, de makelaar, wanneer het mij uitkomt dat er satelliet televisie geïnstalleerd wordt en ik trek uit de brievenbus ook weer een paar er als rekeningen uitziende papieren voor óf gas, óf internet, óf water, óf wat dan ook (dat vraag ik morgen wel even aan mijn lerares) kortom: we zijn nog niet van alle rompslomp af maar het gaat wel de goede kant op. Als Guido nu ook morgenavond gewoon naar Shanghai mag vliegen, dan is alles weer redelijk back to normal. Voor zover de dingen hier dat ooit zijn trouwens.

En nu uitkijken naar volgende week, als Mark en Yvette in Shanghai arriveren….daarna heb ik vast weer een hoop te vertellen!

Liefs,
Agnes

• 20 April 2010 - 09:19

Edith:

Hoi Agnes,

Wat een leuke verhalen en foto's weer en natuurlijk onwijs leuk dat je samen met je zus zo lekker op stap bent geweest !

Wij hebben gisteren Guido op de koffie gehad en hij moest nog even een extra koffer vullen geloof ik voor de terugreis. Je had hem vast nog een lijstje meegegeven...

Veel succes weer met je Chinese les en gelukkig nu even rust wat betreft de zoektocht naar een huis/verhuizing enzo.

Groetjes

• 21 April 2010 - 12:09

Joan:

Hallo Agnes,

Fijn dat jij en je zus een leuke tijd samen hebben gehad. Weer leuk om foto's van Beijing te zien, herinneringen komen weer boven!

Veel plezier ook in jullie nieuwe woning en geniet van de tijd in China.

Groeten, ook aan de SNWMN!

• 02 Mei 2010 - 17:14

Lianne:

Lieve Agnes,

wat een mooi verslag van jouw tijdsamen met je zus
    en natuurlijk de verhuis !
    Zeer mooie foto's ook ,
    vooral van de Muur.
    En wat super dat je weer samen met je zus naar het dierenasiel bent geweest. Wat een mooi weerzieb met Dollar,Jerry, de collies en alle andere honden en katten. Echt geweldig die foto van jou samen met Jerry, wat lief ......ook de foto met Guido hoor !!!
    Veel geluk in jullie mooie appartement gewenst en voor later veel plezier met Mark & Yvette !

Dikke knuffel, Lianne
    (en groeten aan Guido, ook van Chris !)

• 07 Mei 2010 - 13:23

Marjolein De Jong:

He Agnes, ik ben weer aangemeld hoor. Vroeg me al of of Eveline nog volgens planning terug naar Nld kon. Geke vloog die bewuste donderdag naar Nld en is toen gestand in Etiopie t/m dinsdag. Gelukkig was ze nog net op tijd voor de bruiloft.

Maar nu ben je dus al weer druk met je volgende bezoekers.......

Groetjes,
    Marjolein