Mens, erger je niet - Reisverslag uit Sjanghai, China van Agnes - WaarBenJij.nu Mens, erger je niet - Reisverslag uit Sjanghai, China van Agnes - WaarBenJij.nu

Mens, erger je niet

Door: Agnes de Haas

Blijf op de hoogte en volg Agnes

02 Oktober 2010 | China, Sjanghai

Natuurlijk is het één groot feest hier in China. Het eten is hier briljant, de clubs onnavolgbaar en het straatleven legendarisch. Toch is het ook hier niet elke dag rozengeur en maneschijn en zijn er van die dagen dat je je weer realiseert dat je toch echt in een andere wereld leeft. Hierbij mijn Top 5 van irritante Chinese gewoonten die maar niet willen wennen, al doe ik nog zo mijn best.

1. Niet gehinderd worden door verstand van zaken

En dan heb ik het hier met name over klusjesmannen! Zelden komen ze opdagen op de afgesproken tijd, ze hebben meestal ook niet het benodigde materiaal bij zich en daarnaast stelt de verbaasde uitdrukking op hun gezicht bij een eerste aanblik van de defecte waterboiler/telefoon/internetaansluiting/airconditioning/kraan/satelliet tv ook niet bepaald gerust dat je het juiste bedrijf aan de deur hebt. Voorbeelden te over van klusjesmannen die adviseerden een beetje luchtverfrisser in de airco te spuiten om nare geurtjes tegen te gaan, klusjesmannen die van de woonkamer een kabelparadijs wilden maken door een niet-draadloze verbinding met de satellietschotel buiten te maken, klusjesmannen die kortsluiting maken in de meterkast en klusjesmannen die ik nog net in hun kraag kon grijpen terwijl ze onverrichter zake probeerden weg te komen.

2. Schaamteloos voordringen

Of het nu in de rij bij de kassa is waar je ingehaald wordt door rennende oude vrouwtjes, of in de rij voor een treinkaartje waar de meneer achter je “opeens” voor je staat, Chinezen lijken altijd haast te hebben. Een andere vorm van voordringen is het met grote haast instappen in de metro terwijl de mensen in de metro nog niet eens uitgestapt zijn, een verbijsterend tafereel. In dezelfde categorie vallen voetgangers die altijd door rood lopen omdat ze te ongeduldig zijn om op groen te wachten, waardoor het op straat een nog grotere chaos wordt dan het toch al is met zoveel mensen.

3. Geen rekening houden met de omgeving

Of het nu gaat om oversteken (gewoon doen wanneer je daar zin in hebt, let vooral niet op of er verkeer aan komt wat vol voor je in de rem moet), afval op straat gooien of de eigenschap om boven- of onderaan een drukke roltrap stil te gaan staan om een telefoongesprek te voeren/iets op te diepen uit een tas, de gemiddelde Chinees lijkt zich totaal onbewust van het feit dat het best een druk landje is en dat het allemaal een stuk aangenamer zou zijn wanneer mensen wel wat meer rekening met hun omgeving zouden houden.

4. Mei You (“mee joo”)

Wat zoveel betekent als “hebben we niet, kunnen we niet, doen we niet”, liefst gevolgd door het wapperen van de handen. Meestal betekent een “mei you” dat er wel degelijk een mouw aan te passen is maar je moet er eerst nog achter zien te komen wat er daadwerkelijk “mei you’t”, wat de alternatieven zouden kunnen zijn en hoe je de medewerker achter de balie zover krijgt dat hij of zij jou die alternatieven gaat voorleggen – want dat staat nou net weer niet in zijn/haar taakomschrijving. De internationale versie ben ik ook al tegengekomen: op school werkt een meisje die niet op elke vraag “mei you” antwoordt, maar “I don’t know”. Toch typisch dat iemand die haar werkplek naast een kast met kantoorartikelen heeft, niet weet waar het plakband of het printerpapier ligt…

En last but definitely not least

5. Chinezen kunnen niet rijden

Ik vind dat je pas kritiek mag uiten op iemands rijstijl als je het zelf beter kunt. Nou hier in China is dat niet zo moeilijk. Als ik weer eens misselijk uit een taxi rol en eerst 5 minuten op de stoeprand of een plantenbak moet zitten om weer een beetje tot leven te komen, vraag ik me vaak vertwijfeld af waar deze man zijn rijbewijs vandaan heeft gehaald. Continue optrekken en gas geven op een recht stuk weg, al bij 30km per uur in de vijfde versnelling rijden, als een coureur over de wegen scheuren of juist als een dweil over de weg zwabberen en daarnaast voortdurend op de claxon hangen. Door deze rijstijl ben ik erg benieuwd geraakt naar het zelf halen van mijn Chinese rijbewijs, al was het alleen maar voor de inburgering.

Op 1 oktober 1949 stichtte Mao Zedong de Volksrepubliek China, gisteren precies 61 jaar geleden. De straten waren versierd met vlaggen en lampions en ook de taxi’s reden met een Chinese vlag op de auto. En natuurlijk is 1 oktober een vrije dag voor alle Chinezen en het begin van de “National Holiday Golden Week”. En wat doen Chinezen het liefst op een vrije dag? Winkelen natuurlijk! Je kunt je dus ongeveer de drukte op straat en in de winkels voorstellen… Als toppunt van integratie besloot ik dat ik juist op deze dag iets nodig had bij IKEA. Kwestie van diep inademen en proberen je niet te druk te maken over punt 2 en 3, hopen dat je niemand iets hoeft te vragen zodat je punt 1 en 4 kunt omzeilen en tja… je uiteindelijk maar gewoon neerleggen bij punt 5.

En eenmaal thuis blijkt dat punt 1 tot en met 5 bij elkaar slechts kinderspel was vergeleken met de innerlijke irritatie die je voelt tijdens het in elkaar zetten van een simpel IKEA nachtkastje..

Groetjes,
Agnes

• 02 Oktober 2010 - 07:13

CJ:

Hahahaha, meh jong! Het lijkt toch wel een beetje op hier en als je dan ook voor ogen blijft houden dat in jouw stad evenveel mensen wonen als verdeeld over heel Nederland, dan valt het nog wel een beetje mee? Punt 2, brrr, was wat voor mij.
    Timmer ze!

Dikke poen.

• 02 Oktober 2010 - 07:36

Ellen:

hahaahaha! Zoooo herkenbaar! Weet je wat ook nog wel eens wil helpen? Punt 2 gewoon zelf toepassen. Heb dat nu een paar keer geprobeerd. Je moet even over een bepaalde drempel, maar het geeft best een lekker gevoel ;-)

• 03 Oktober 2010 - 08:25

Elise:

Altijd al gezegd, als je 3 streepjes codes van een pak rijst inlevert krijg je een rijbewijs

• 06 Oktober 2010 - 19:44

Sandra:

Sterkte daar, haha.

• 14 Januari 2011 - 22:33

Carlijn:

maargoed dat je niet in onze schoenen staat dan (de stapel IKEA kastjes die hier in elkaar gezet moeten worden (ivm onze verhuizing) is ENORM).......we kunnen wat hulp gebruiken, dus mocht je behoefte aan innerlijke irritatie voelen opkomen tijdens je bezoek aan NL: kom gerust langs in Nijmegen!!