ShangHaaai! - Reisverslag uit Shanghai, China van Agnes - WaarBenJij.nu ShangHaaai! - Reisverslag uit Shanghai, China van Agnes - WaarBenJij.nu

ShangHaaai!

Door: Agnes de Haas

Blijf op de hoogte en volg Agnes

13 Oktober 2009 | China, Shanghai

Weer in China! Voor sommigen van jullie een verrassing, voor anderen het langverwachte vervolg op de reeks Chinese avonturen van de afgelopen jaren. Guido is vanochtend weer naar de binnenlanden van China vertrokken en komt vrijdag pas weer terug in Shanghai. De hele week Big Girl in a Very Big City dus….een stad die ik net drie dagen ken maar waarvan ik me tot doel gesteld heb er na deze week een expert in te zijn. De metro onder de knie, de beste shopping adresjes in the pocket, de Dragon Fly revisited en heel veel geur opsnuiven. Geur zoals alleen China dat heeft; een geur die een plaatsje in je hoofd verovert, die je kwijtraakt als je lang niet in China komt maar die onmiskenbaar weer binnendringt zodra je voet buiten het vliegveld hebt gezet. Stinky Tofu, uitlaatgassen en wokgeuren. China Perfume. Of in de meeste gevallen: China Smell. Het maakt niet uit, het is fijn om terug te zijn.

Het weekend was heerlijk. Ondanks de jetlag enorm genoten van alle “enormheid” van Shanghai. Nog meer dan Beijing is dit een miljoenenstad, alles is groot, er wonen hier 20 miljoen mensen! Ter vergelijking: in Beijing wonen 15 miljoen mensen en in Breda 172.000. Sinds 2005 heeft Shanghai de grootste haven ter wereld. Alles is dus enorm in Shanghai, de haven, de gebouwen, de World Expo die nu gebouwd wordt, etc.. Alleen de straten zijn (relatief) smal en overduidelijk in een eerder tijdperk aangelegd dan de enorme wegen in Beijing waar je je als fietser redelijk veilig kunt voortbewegen. Neemt niet weg dat ik inmiddels lekker op de fiets door de straten rijd want er gaat niets boven de vrijheid van de fiets. De smalle straten van Shanghai vormen de perfecte racebaan voor alles wat gemotoriseerd is en fietsers staan overduidelijk helemaal onderaan de voedselketen. Na enkele “route technische” eh…omleidingen ;-)… heb ik inmiddels besloten om me van de “Verboden te Fietsen” borden verder maar niets meer aan te trekken want dat leidt alleen maar tot verdwalen. De enkele boze agent neem ik dan maar voor lief. Hard doorfietsen en niet omkijken..;-)

En toen begon de week: maandag een gesprek bij het Rotterdam Commercial Representative Office (RCRO). Dit is een bemiddelaar tussen Nederlandse (Rotterdamse) bedrijven en China. Zij treden op als tussenpersoon, helpen om een bedrijf op te starten, organiseren bijeenkomsten en geven advies. Zij kunnen mij wellicht helpen om een baan te vinden in Shanghai. Na een gesprek met de General Manager zijn we met het hele team van RCRO gaan lunchen.

Vandaag stond een dagje “huizen kijken” ingepland. Uitermate efficiënt allemaal; met een makelaar van 10 uur ’s ochtends tot 4 uur ’s middags op pad geweest en in totaal negen huizen en appartementen gezien. De meeste prachtige woningen, sommigen uitmate luxe met hardhouten vloeren, anderen authentiek en meer basic. Ook was een huis nog in aanbouw en de makelaar was niet bepaald op de hoogte dat het nog niet af was (maar de bouwvakkers waren echt nog druk aan het breken en zagen). Bij anderen troffen we slechts wat wasgoed of slippers aan van de vorige eigenaar. Daarnaast ook een hoop geleerd vandaag over legale en illegale satelliet TV (blijkbaar is het in China mogelijk om uit deze twee soorten te kiezen maar in verband met de Expo is momenteel alleen de legale variant verkrijgbaar) en het verschil tussen huren van een huiseigenaar of van een projectontwikkelaar. Hoe dan ook wordt het een moeilijke keuze, er waren zoveel mooie appartementen en dan was dit nog maar het aanbod van een enkele makelaar..

Morgen wordt ook weer een verrassing: een gesprek met een talenschool die op zoek zijn naar leraren Engels. Deze keer neem ik in plaats van de fiets de taxi of de metro aangezien ik niet volledig bezweet op plaats van bestemming aan wil komen, het is namelijk nog steeds zo’n 24 graden is hier in Shanghai en redelijk vochtig.

Vanavond mijn treinkaartje voor de nachttrein naar Beijing gekocht: vertrek a.s. maandagavond. Aan de ene kant jammer dat het een nachttrein is want dan zie je natuurlijk niets buiten maar het bespaart wel veel tijd; zo ben ik dinsdagochtend al in Beijing en kan ik Dollar, Jerry en HeiDou gaan verrassen in het asiel! Maar voor het zover is….nog zoveel te zien en te doen in Shanghai!

Tot snel weer.

Liefs,

Agnes

• 13 Oktober 2009 - 17:49

Joan:

Hallo, dit is zeker een verrassing. Hoe lang blijf je dit keer? Appartement? etc. ?
    Veel plezier!

• 13 Oktober 2009 - 18:21

Carmen:

Zo hee, wat een mooie foto's.

Ken je The Jetsons? Nou, zo vind ik Shanghai eruit zien. Wat een mooie futuristische stad.

Mag jij die appartementen alleen uitzoeken? Of komt Guido ze vrijdag goedkeuren.

Succes in ieder geval en groetjes uit Amby.

xxx

• 13 Oktober 2009 - 18:53

Rob En Anita:

Weer geweldig om je column te lezen. Veel succes met het vinden van woonruimte en evt. baan!! En knuffel maar weer heftig in het asiel!!! Liefs

• 13 Oktober 2009 - 19:06

Yvette:

He meissie,

Ziet er geweldig uit hoor, heb al super veel zin om je te bezoeken....

Dikke knuf
    Ief

• 13 Oktober 2009 - 20:40

Edith:

He Agnes,succes met je sollicitaties, eens kijken wat voor moois er uit de bus komt rollen!

En natuurlijk heel veel plezier, ook in Beijing volgende week. Hoe lang blijf je weg? Zien we jullie de 31e nog?

• 13 Oktober 2009 - 21:17

Eef:

hey
    leuk weer hoor....en ook nog zo'n lekker weer...hier al vorst vannacht...brrrr...
    net de buurtjes en aanhang op diner gehad..gezellig..maar helaas is het door de week en morgen weer vroeg dag.....dus truste...en succes met de solli's...
    xxx

• 14 Oktober 2009 - 09:46

Markowitsch:

Hey Aggie,
    Klinkt allemaal weer grandioos daar, dan is de provence maar een simpel aftreksel voor 3 dagen. Zorg dat je een appartement kiest met op zn minst een mogelijkheid om te komen koffie drinken.
    Liefs,
    Mark

• 14 Oktober 2009 - 11:10

Lianne:

Heej lief meisje !

heb je gisteren nog een e mail gestuurd , heb je deze al gelezen.
    Mooi verhaal weer hoor en schitterende foto's.
    Kies maar een mooi huis uit en ik hoop dat je een leuke baan kan vinden.
    Ik ben nog steeds druk met solliciteren hoor !
    Veel plezier bij de honden en katjes, en een dikke knuffel van mij voor de collies .............

tot mails maar weer,
    dikke kus, Lianne xxxx

• 14 Oktober 2009 - 15:18

Farida:

Hee Agnes!

Weer terug in China! Wat leuk zeg! En ik lees dat je er gaat wonen/werken, wat een uitdaging. ;)
    Shanghai lijkt me echt geweldig. :)
    Veel plezier en succes!

Groetjes,

Farida

• 14 Oktober 2009 - 21:00

Daantje:

Hi lieverd!

Dan gaat het nu toch gebeuren...! Onwijs gaaf. En als ik dan straks in Singapore woon dan kunnen we makkelijk voor een weekendje overvliegen :) Eerst maar eens alles afronden bij DBV.

Heel veel succes met de huizen- en banenjacht. En doe de teckels een Hollandse knuf van mij.

Liefs en een dikke kus van Daantje

• 16 Oktober 2009 - 02:21

Monique Groeneveld:

Hallo Agnes,

Ik dacht even kijken of je al iets over Shanghai hebt geschreven. Volgens mij vermaak jij je daar wel!

groeten,

Monique Groeneveld

• 16 Oktober 2009 - 10:06

Dave.:

De big girl vermaakt zich wel in de bigger city. Goede reis alvast naar Beijing!

X

• 03 April 2010 - 14:33

Ineke Dieleman:

ik ben de buurvrouw van boudewijn en lieve de waal uit sluiskil.wat leuk om jullie verhalen te lezen.onze kinderen waren in australie en dat konden we ook mooi volgen.veel sucses in china en ik blijf jullie volgen.