Haasvakantie - Reisverslag uit Shanghai, China van Agnes - WaarBenJij.nu Haasvakantie - Reisverslag uit Shanghai, China van Agnes - WaarBenJij.nu

Haasvakantie

Door: Agnes de Haas

Blijf op de hoogte en volg Agnes

05 April 2010 | China, Shanghai

Vanmorgen is Eveline aangekomen in Shanghai en terwijl zij even wat slaap inhaalt, heb ik mooi de tijd om jullie het laatste nieuws uit China te sturen.

Als je even niet oplet, zijn er zo twee maanden voorbij. Afgelopen weekend zijn we druk bezig geweest met onze spullen weer in te pakken aangezien we morgen de sleutel van het nieuwe appartement krijgen. En als je dan denkt dat je in twee maanden niet heel veel meer spullen erbij verzameld kunt hebben…..Helaas! Inmiddels staat alles netjes ingepakt in koffers, tassen, kratten en dozen, klaar om morgen in een busje ingeladen te worden en een kilometer verderop weer uitgepakt te worden.

Ik ben afgelopen week nog even op bezoek geweest bij de vorige bewoners, die toen nog in het appartement woonden en inmiddels naar de US verhuisd zijn, en het blijft een prachtig appartement. Het gebouw stamt uit de Franse koloniale tijd (jaren 20/30) en als je door de eerste voordeur bent, krijg je ook het idee dat er sindsdien ook niets meer aan het gebouw gedaan is, de hal ligt er maar verfomfaaid bij, aan de leuningen van de trappen heb je niet veel steun meer en de tegels op de trappen brokkelen langzaam af . Toen ik er de eerste keer ging kijken, en inmiddels al zo’n dertig appartementen gezien had, was mijn eerste indruk dan ook “dit lijkt me niks”. De verrassing was dan ook groot toen de typisch Chinese voordeur van het appartement openging: ruim, licht en volledig gerenoveerd met gebruik van goede materialen. En het feit dat de hal en het trappenhuis zo vervallen zijn, geeft het geheel ook nog een authentiek tintje.

De komende twee weken heb ik dus geen Chinese les maar ga ik met Eveline leuke dingen doen, lekker eten, fietsen en winkelen in Shanghai en vrijdagavond nemen we de nachttrein naar Beijing, waar uiteraard een bezoekje aan het asiel op het programma staat. Guido is vanmorgen naar Korea vertrokken en vliegt zaterdag vanuit Seoul naar Beijing zodat we daar met zijn drieën het weekend door kunnen brengen. Na het weekend vliegt Guido door naar Nederland dus wanneer er dan rond etenstijd aangebeld wordt, dan weten jullie wie het zou kunnen zijn.

Hier in Shanghai beginnen steeds meer bouwplaatsen opgeruimd te worden, de mooiste bloemperken worden gemaakt en vorig weekend is de is de Bund promenade weer open gegaan. De Bund, de kilometerslange kade langs de Huang Pu rivier aan de “oude” kant van Shanghai (Puxi) vanwaar naar de nieuwe kant (Pudong) gestaard, gewezen en gedroomd kon worden. Althans tot het moment dat Shanghai de World Expo won en de hele stad op de schop ging. De Bund was al sinds de jaren ’30 niet meer veranderd en eigenlijk was het maar een armoedige bedoening geworden; de kade en de mooie koloniale gebouwen werden gescheiden door een achtbaansweg wat natuurlijk niet erg wandelaarvriendelijk was en ook de kade zelf was op zijn zachtst gezegd gedateerd. In september 2008 werd het eerste deel van de Bund afgesloten voor bezoekers en niet snel daarna ging de hele Bund op de schop. Tot afgelopen zondag konden alleen bouwvakkers genieten van het uitzicht op Pudong want volgens goed Chinees gebruik werd de hele promenade aan het zicht onttrokken door een enorme afzetting die pas in de nacht van zaterdag op zondag van vorig weekend weggehaald is en een “new & improved” Bund onthulde. Het is prachtig geworden. De achtbaansweg is een vierbaansweg geworden (ondergronds is een nieuwe achtbaansweg aangelegd) en de promenade is flink verbreed. Maar boven alles... om weer vanaf zeeniveau van het prachtige en fascinerende uitzicht op de enorme schepen die door de Huang Pu varen te genieten, diep in het water op weg naar de haven of juist net gelost en vederlicht.

Inmiddels is de andere Haas ook weer wakker en gaan we op de fiets stappen, genieten van de nieuwe Bund en alles wat Shanghai verder te bieden heeft…morgen even een beetje werken met de verhuizing dus vandaag genieten we nog maar van de rust.

Liefs,
Agnes (& Eveline)

• 05 April 2010 - 07:31

Dave:

Heerlijk om je verhaal weer te lezen. Veel plezier met Eveline!
    X

• 05 April 2010 - 10:54

Carmen:

Veel plezier met je grote zus! xxx

• 05 April 2010 - 11:53

Yvette:

Heel veel plezier met Eef en lekker genieten van alles. X

• 05 April 2010 - 11:54

Yvette:

En natuurlijk succes met de verhuizing, wel ontzettend lief van eveline dat ze speciaal komt om te helpen ;-) xx

• 05 April 2010 - 16:55

Daan:

Shanghaaaai!

Wij zijn inmiddels weer thuis maar hebben enorm genoten van de reis en Shanghai. Was echt een gezellige middag en als vanouds bijgekletst en een roseetje gedronken :)
    Geniet van de aankomende Hollandse bezoekjes en even terug naar Beijing. Ik weet nu hoe heerlijk dat is... GENIET!

Liefs en dikke kus Daan

• 05 April 2010 - 17:53

Jacqueline:

Veel plezier met Eveline!
    Succes met de verhuizing!
    Mooie foto's weer, Agnes.

Liefs,

Corrie

• 06 April 2010 - 08:28

Doerak:

Shang......Hai,
    Zoals ik las, heb ik een nieuwe bijnaam van moeders......ipv menneke. Maar visum is binnen, dus de koffie, wijn, of cocktail kan uit de kast. geniet ze!
    Mark

• 11 April 2010 - 12:22

Tara.parsa@gmail.com:

hai life agnes heel veel plezier en lekker genieten met je zus kussss,tara