Woonplaats: Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Agnes - WaarBenJij.nu Woonplaats: Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Agnes - WaarBenJij.nu

Woonplaats: Shanghai

Door: Agnes de Haas

Blijf op de hoogte en volg Agnes

05 Februari 2010 | China, Shanghai

Vandaag precies een week geleden stonden we tussen de koffers en tassen thuis in Breda. Wat neem je precies mee als je gaat emigreren naar China? Kleding in elk geval. Veel kleding. Verder natuurlijk boeken, medicijnen, contactlenzen, bouillonblokjes en drop. En voor je het weet heb je 95 kilo bagage bij je. En dan te bedenken dat Guido de laatste keer dat hij in Shanghai was al een koffer van 20 kilo had achtergelaten in het hotel/appartementencomplex waar we nu verblijven. Ooit van “travelling light” gehoord? Deze keer even niet. Niet dat ik daar ooit erg goed in was trouwens.

Afscheid op Schiphol was héél leuk en dankzij de stress en gezelligheid ook helemaal niet “dramatisch”. Nadat er nog even met KLM afgerekend was voor de extra kilo’s bagage en we even bijgepraat hebben met vrienden en familie moesten we toch echt opschieten en via de lounge (drankje & toilet) kwamen we bij de gate aan waar het boarden al begonnen was. Erg goede timing allemaal dus.

En zoals dat gaat met vliegen: voordat je het weet ben je aan de andere kant van de wereld en sta je in de rij voor een taxi naar je nieuwe huis. We hadden zoveel bagage dat we zelf bedacht hadden dat we met twee taxi’s moesten gaan maar dan hadden we even buiten de vindingrijkheid van de Chinese taxichauffeur gerekend. Na veel passen en meten had hij alle koffers en tassen in zijn auto gepropt en, oh ja, wij pasten er ook nog wel bij. En hij snapte ook nog waar wij naar toe wilden! Ik moet zeggen dat taxi’s hier in Shanghai makkelijker zijn dan in Beijing of waar dan ook in China. Of het nu komt door de lay-out van de stad of door training i.v.m. de aanstaande World Expo (of misschien is ons Chinees inmiddels zo geperfectioneerd?:-)) maar het gaat goed met de taxi’s. Het blijven brakke chauffeurs (optrekken, hard remmen, zig zag over de rijbaan voor een paar minuten tijdswinst) en daarom prefereer ik nog altijd de metro maar afgezien daarvan...respect voor de Shanghai taxichauffeurs.

Ons tijdelijke appartement in Frasers Residence aan de Shou Ning Lu (een straat van de sjieke Huaihai Lu waar alle dure merken in vertegenwoordigd zijn) is heel erg fijn. Er is hier echt nagedacht over wat je nodig zou kunnen hebben: veel kledinghangers, veel kasten en lades en een wasmachine/droger. De keuken is wel aan de kleine kant maar is voor deze maand prima. Op het moment dat ik dit schrijf heb ik net in de plaatselijke supermarkt - elke keer als ik in een Chinese supermarkt ben, overweeg ik vegetariër te worden- een enorme lading boodschappen gehaald en de koelkast en vriezer vol gelegd met eten en drinken. Nu staat er een vers gemaakt groentesoepje te pruttelen (vandaar de bouillonblokjes). Oh, en had ik zes keer per week housekeeping al genoemd? Luxe....

Nadat we op zondag onszelf een beetje ingericht hadden in het appartement, zijn we naar de Carrefour gegaan voor inkopen (en we hoopten dat ze er goede fietsen verkochten, maar dit was ijdele hoop) en daarna diner bij een Kantonees restaurant in de French Concession (wat tot nu toe voor mij nog steeds een doolhof is). Op maandag moest Guido alweer naar Beijing voor vergaderingen en was ik alleen in Shanghai. En hoe graag ik ook meegegaan was naar het bekende en fijne Beijing, ik wilde ook graag in Shanghai blijven om alles te leren kennen om net zo’n gevoel met de stad te krijgen als ik met Beijing heb. Om zonder kaart door de straten te kunnen lopen, in de metro direct op de goede lijn te stappen, in een taxi te stappen en een straatnaam te noemen en te weten dat je in een leuke wijk uitkomt. Maar deze dingen kosten tijd. De basiskennis Chinees (die me al genoeg hoofdbrekens gekost heeft) helpt enorm en elk nieuw woord dat ik leer, is meegenomen. Daarom op maandag gelijk langs talenschool EasyMandarin (een redelijk ambitieuze naam naar mijn mening) om me in te schrijven voor een proefles op donderdagavond.

En inmiddels is het vrijdag, Guido is na een lange werkdag weer “thuis” (dat voelt na een week toch echt al zo!) en morgen gaan we met de makelaar op pad om wederom naar een paar appartementen te kijken, waaronder één van onze favorieten..

Bedankt voor alle mail, ik hou jullie op de hoogte van alle “nieuws” uit Shanghai!

Liefs,

Agnes & Guido

• 05 Februari 2010 - 15:07

Bob:

Wat geweldig leuk nu al jullie eerst reiservaringen te lezen! Agnes ,je hebt een natuurtalent voor het schrijven van {reis]verhalen waardoor achterblijvers zich heel goed kunnen inleven. en mooidat je er steeds weer je tijd voor neemt. de 101 verhalen zijn leuk en leerzaam! het allerbeste en geniet! Bob.

• 05 Februari 2010 - 15:39

Christine & Rene:

Heeeel heel leuk om het allemaal te lezen.
    Wij wensen jullie veel veel sucess vooral in het begin en plezier.

xxx
    C&R

• 05 Februari 2010 - 18:47

Joan:

Geniet van jullie mooie ervaringen in China en wij blijven jullie verhalen met veel plezier lezen.

• 05 Februari 2010 - 21:10

Jacqueline:

Hey Agnes, leuk om je verslag weer te lezen. Ben je toch nog een beetje bij ons!! Het ziet er allemaal weer perfect uit! Groetjes, Jacqueline

• 06 Februari 2010 - 19:30

Sandra:

Hoi Agnes!
    Wow, ziet er allemaal te gek uit! Mooi appartement ook. Schrijf maar snel weer verder, zo kunnen we weer lekker met je meeleven.
    x

• 07 Februari 2010 - 07:53

Dave:

Word hier helemaal niet jaloers van...;-0
    X

• 07 Februari 2010 - 16:26

Daan:

Hi lieve mensen!

Wat ziet dat er gaaf uit! In maart bezoek ik ook jullie nieuwe woonplaats. Maar even contact houden om een Chinees kopje thee te drinken en bij te kletsen...

Geniet! en succes met het vinden van jullie weg en een ander huis.

Liefs Daan

• 07 Februari 2010 - 19:41

Tara:

Lieve Agnes,

Hoe gaat het met jou?
    Hoe bevalt het daar? Ik hoop dat je het naar je zin hebt!

Hier gaat ook alles goed. Mis jou hoor :-( en Br. zalm en lekker kop thee :)
    Mis jou!
    tot gauw!

Liefs,

Tara

• 08 Februari 2010 - 21:24

Evelien:

Hoi hoi

Waarschijnlijk gaan wij met ons hele gezin(2 keer 35 jaar,zoon van 10 jaar en een dochter van 7 jaar.)dit jaar verhuizen voor 5 jaar naar Shanghai.
    Eind maart weten we het zeker.
    Ik vond het een leuk idee om op deze manier alvast contact te maken en via deze weg Shanghai te leren kennen.
    Wonen jullie nog steeds in Shanghai?

Groetjes, Martin,Evelien,Giovanni en Estrella

• 10 Februari 2010 - 03:30

Agnes :

Hallo Evelien,
    Wat leuk! Als je even je e-mail adres achterlaat dan mail ik je.
    groeten,
    Agnes