Expo(sed)! - Reisverslag uit Beijing, China van Agnes - WaarBenJij.nu Expo(sed)! - Reisverslag uit Beijing, China van Agnes - WaarBenJij.nu

Expo(sed)!

Door: Agnes de Haas

Blijf op de hoogte en volg Agnes

10 Mei 2010 | China, Beijing

Terwijl trein D314 met een forse snelheid van Shanghai naar Beijing raast, kom ik heel even tot rust. Yvette slaapt (of doet een poging tot) en onze Chinese coupé genoten zijn een flink bos aan het omzagen. Ik heb de IPod opgezet en ben lekker met mijn laptop fotootjes aan het bekijken en vat de afgelopen weken samen.

Donderdag 29 april kwam Mark aan in Shanghai en vrijdag 30 april Yvette. De ochtend van 29 april stond ik als welkomstcomité op Pudong airport. Wat super om Mark in China te zien en na even de batterij een klein beetje opgeladen te hebben thuis, zijn we op weg gegaan met de fiets, door de Old Town en slenteren langs de Bund en uiteindelijk eindigen op het dakterras van New Heights langs de Bund. ’s Avonds kwam Guido ook terug in Shanghai vanuit Korea.

China, en Shanghai in het bijzonder, heeft enorm toegeleefd naar de opening van de Expo en op 30 april was de spanning in de stad dan ook voelbaar. Overdag waren we lekker gaan fietsen met zijn drieen en ’s middags vertrok ik richting vliegveld om Yvette op te halen. Ik kwam helaas nooit aan op het vliegveld aangezien veel straten en alle bruggen afgezet waren vanwege hoogwaardigheidsbekleders die erdoor moesten onder politiebegeleiding. Uiteindelijk Yvette zelf in een taxi laten stappen op Pudong airport en de taxi chauffeur via de telefoon instructies gegeven waar hij heen moest. Gelukkig ging dit goed en met een flinke omweg kwam Yvette bij ons thuis aan. Best spannend voor een eerste keer China en dan gelijk alleen in een taxi die ook nog eens een enorme omweg moet maken.

Tijd voor een feestje! Vrijdagavond, de avond van de openingsceremonie van de Expo, stonden we met zijn vieren op de Bund. Met zijn vieren en nog een paar duizend Chinezen. Of tienduizend. Of honderdduizend. Het waren er in elk geval gigantisch veel en ik kon ze niet allemaal tellen. Na het prachtige vuurwerk lekker gaan eten en omdat het toch ook koninginnedag was na het eten ook nog even een drankje drinken op het dakterras van de Bar Rouge aan de Bund. De muziek was lekker, de champagne heerlijk, de mensen mooi en het uitzicht geweldig. En wat was het mooi om de zon op te zien komen over de rivier, de gebouwen van kleur te zien veranderen en na een stevig ontbijt en met de nodige drank achter de kiezen “even” in bed te duiken voor wat broodnodige slaap. Nog steeds niet helemaal mentaal op de wereld ’s middags naar de Jin Mao tower om de skyline van Shanghai te bewonderen. Ondanks de uitgebreide cocktail kaart en champagne menu kwamen we toch even niet verder dan cola en koffie. ’s Avonds de schade wel weer ingehaald met Japans bier bij heerlijk Japans eten….

Inmiddels leek ook wel de temperatuur elke dag met 5 graden te stijgen, wat mij natuurlijk een beetje zorgen baarde want ik had eigenlijk wel gehoopt dat mei nog wel een draaglijke maand zou worden qua temperatuur en zondag was het makkelijk tegen de 30 graden. Weer de fietsen gepakt en na een bezoekje aan de Jing’An tempel zijn we met de ferry naar Pudong gevaren waar we heerlijk in het zonnetje gezeten hebben met uitzicht op Puxi. ’s Avonds was het, na een heerlijke massage bij de Dragon Fly, helaas alweer tijd voor Mark om de taxi weer naar het vliegveld te pakken voor de terugvlucht naar Amsterdam… leuke dingen gaan altijd te snel voorbij…

Guido vertrok de volgende ochtend weer naar Korea en Yvette en ik hebben deze week uitgebreid de tijd genomen om Shanghai verder uit te pluizen. De French Concession, People’s Square, Lujiazui, Nanjing Road, Xintiandi, Old Town en natuurlijk heel veel restaurantjes en terrasjes. Ook nog een dag gaan mountainbiken op Chong Ming Island, een eilandje voor de kust van Pudong en middels een enorme brug sinds eind 2009 verbonden met het vasteland. Vooral voor mij was het heerlijk om even wat frisse lucht op te snuiven en even geen hoogbouw om me heen te zien maar groene velden. Een beetje Nederlands zelfs, compleet met windmolens en geiten.

Ook erg Nederlands was het Nederlandse paviljoen op de Expo. In de vorm van een kroontje en met als pronkstuk de tiara van prinses Maxima. Hoe koningsgezind zijn we toch altijd in het buitenland. Rondom het paviljoen was een groene weide gecreëerd met (kunststof) schaapjes, een enorme Nijntje en stroopwafel- en poffertjesbakkers.
De Expo is zo enorm groot dat we nog maar een klein deel gezien hebben, gelukkig heb ik een drie dagen kaart zodat ik nog een paar keer kan gaan wat natuurlijk heel erg leuk is. Zoveel te zien en te doen daar, echt een spectaculair evenement!

En nu weer op naar Beijing, zwerven door de hutongs, wandelen over de muur en Peking eend eten. En natuurlijk het dierenasiel..

Ah…. onze snurkende onderburen zijn ook weer terug van hun wandelingetje door de trein (we hebben nog overwogen om de deur van de coupé af te sluiten en ze er niet meer in te laten maar daar krijg je ook het grootste gedonder mee dus het wordt gewoon slapen met IPod in ;-)).

Tot….snel weer!

Liefs,
Agnes

• 10 Mei 2010 - 05:30

Dave:

hao ji le! x

• 10 Mei 2010 - 06:53

Markowitsch:

Markowitsch is missing Shanghai, what a great city to live, work and........party!

• 10 Mei 2010 - 15:08

Jacqueline Heuvelman:

Jeetje Agnes, wat gaaf allemaal weer!!! Las op m'n werk ook nog zo'n leuke mail van je. Schrijf je gauw uitgebreid terug. Ben anderhalve week vrij geweest. Veel plezier! Liefs, Jacqueline

• 11 Mei 2010 - 20:12

Carmen:

sjieke foto's, ziet er allemaal heel gezellig uit. Drink er ook eentje voor mij x