Tulpen, bitterballen en Leap Chess - Reisverslag uit Beijing, China van Agnes - WaarBenJij.nu Tulpen, bitterballen en Leap Chess - Reisverslag uit Beijing, China van Agnes - WaarBenJij.nu

Tulpen, bitterballen en Leap Chess

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

03 Mei 2009 | China, Beijing

Sinds mijn laatste bericht op deze website is er alweer een week voorbij. Een week van lessen volgen, werken in het asiel en lesgeven in Sun Village. Daarnaast was Guido natuurlijk hier en kwam op dinsdag ook Evita aan. Fietsen huren en lekker door de stad touren dus. Aangezien ik zelf de tijd nog niet genomen had om er echt op uit te gaan, is dit natuurlijk een goede aanleiding. Het deels afgebrande Mandarin hotel naast het door Rem Koolhaas ontworpen nieuwe hoofdkantoor van CCTV (de nationale televisie)moesten we natuurlijk nog even met eigen ogen aanschouwen en ook de restanten van de oude stadsmuur hebben we bekeken.

Dinsdagavond werd in de residentie van de ambassadeur alvast een voorproefje genomen op koninginnedag met een echte Nederlandse borrel met haring en bitterballen. De residentie was natuurlijk aangekleed met veel oranje en een tuin vol oranje tulpen en kinderen van de Internationale School in Beijing verzorgden de bediening van de hapjes in Hollandse klederdracht. Maar omdat één feestje ook maar zo weinig is, was er donderdagavond ook nog het échte Oranjefeest van de Nederlandse Vereniging. Wederom bitterballen, kaas en veel oranje. Het feest was tot in de puntjes verzorgd (hoe kan het ook anders met Elise als drijvende kracht in de organisatie ervan): de locatie was een prachtig courtyard restaurant met grote tuin, de dames van de DragonFly verzorgden nek- en schoudermassages en er kon roulette gespeeld worden. Daarnaast natuurlijk heel veel Nederlanders in het oranje, Jungle Johnnie achter de draaitafel en de oranje tulpen van de residentie van de ambassadeur als decoratie.

De ochtend na het feest stonden natuurlijk de dieren van het asiel gewoon weer op me te wachten dus echt uitslapen was er niet bij. 1 mei is, behalve Eveline’s verjaardag, hier in China ook een echte feestdag dus het openbaar vervoer puilde uit van de rondtrekkende Chinezen, op weg naar familie met tassen vol spullen en eten. Guido kwam aan het einde van de dag ook nog even een kijkje nemen in het asiel en samen zijn we weer op weg terug naar Beijing gegaan en samen met Evita heerlijk Japans gegeten bij Hatsune.

Gisteren en vandaag heb ik weer les gegeven in Sun Village. Daarnaast ontvang ik ook de buitenlandse bezoekers en gisteren kwam de Zweedse rotary club met een grote delegatie het door hen aan één van de huisjes gedoneerde zonnepaneel bekijken. Nadat de delegatie vertrokken was, heb ik les gegeven en daarna nog zeker een uur gebadmintond met een paar meisjes die totaal geen last hadden van de hitte en de brandende zon. Vandaag was ook alweer mijn laatste dag in Sun Village en naast het lesgeven ben ik nu ook ingewijd in de geheimen van “Leap Chess”, een spel met knikkers die op een bepaalde manier verschoven moeten worden over een bord, volledig kansloos om hiermee te winnen van 11-jarige meisjes! Taal speelde tijdens het spel geen rol, met een simpel “again!” werd aangekondigd dat er nog een potje gespeeld werd en werd ik weer genadeloos ingemaakt. Met gemengde gevoelens liep ik vandaag voor de laatste keer van het terrein af. De lessen begonnen lekker te lopen, de kinderen, de staf en ikzelf hadden er lol in en nu is het alweer afgelopen.. De tijd gaat ook zo snel.

Vanavond hebben we ons getracteerd op een fijne voetmassage bij de Dragon Fly. Het was weer even nodig na al het lopen, uren staan in bussen en metro’s en naar feestjes op hoge hakken! Morgen staat een dagtripje naar Chuandixia, een Ming dorpje ten westen van Beijing, op het programma. Ik heb er zin in!

Heel veel liefs en ik ga iedereen echt terugmailen (zodra het een keer niet midden in de nacht is..)

Agnes

• 05 Mei 2009 - 07:04

Dave:

Heerlijk Agnes. Ben zeer benieuwd hoe goed je Chinees inmiddels is. ;-0

X

• 07 Mei 2009 - 21:49

Bob:

Hi Agnes,

Echt veel mailen is er helaas niet van gekomen. Ik hoor de verhalen binnenkort wel, volgens mij ben je al weer bijna onderweg terug.
    Grtn, Bob

• 08 Mei 2009 - 10:04

Eveline:

Hey
    Nog ff en dan kom je weer terug!
    En ik ga nu bijna weg...hier nog de laatste dagen werken met natuurlijk weer veel stress, want de baas wil natuurlijk weer niet dat ik weg ga....zucht..elk jaar hetzelfde gedoe....heel fijn dat iemand je je vakantie weer eens niet gunt....maargoed..vermaak jij je nog maar ff, want jij moet volgende week maandag ook meteen weer beginnen?
    Ed is inmiddels geopereerd aan zijn knie, en het is tot nog toe allemaal goed gegaan. Met ma ook alles goed!
    Verder weinig leuks te melden vanuit NL
    X EEf